Icoana. Tehnici, materiale icoana, cursuri şi exemple.
Respect pentru artă

Icoana pe sticla, etape de lucru la ArtSpace.ro

Publicat de artex la 7 - Octombrie - 2009

Generalitati despre icoanele pe sticla

Cuvantul “icoana” vine din grecescul eikon care semnifica un portret, dar nu un portret al laturii fizice, ci al celei trancedentale, destinat sa comunice spiritului, intr-o redare nu a materiei, ci a continutului care se gaseste dincolo de faptura fizica.

O definitie a icoanei pe sticla spune ca aceasta se lucreaza dupa model (izvor).

Fara a da prea mare importanta proportiilor anatomice, dar echilibrate cromatic, modelele in circulatie dupa care se lucreaza au o vechime de 200-300 de ani.

Primele icoane au fost gasite la Nicula langa Cluj, apoi la Sibiel, Fagaras.

Aparitia traditiei icoanelor pe sticla in Transilvania se datoreaza unor confluente fericite a mai multor factori.

Tehnica picturii pe sticla, cunoscuta conform izvoarelor documentare inca din penultimul secol dinaintea erei noastre, a cunoscut un avant deosebit in secolul al XVIII-lea, datorita existentei in Europa Centrala a manufacturilor de sticla.

Exista cateva caracteristici tipice unei icoane pe sticala; se deseneaza un personaj sau mai multe, restul spatiului se picteaza cu chenare de flori, chenare de sfoara rasucita (Nicula) steluta de Fagaras (Tara Oltului), Brasov (Scheii Brasovului). In Moldova icoanele sunt impodobite cu flori mai mari decat oamenii.

Pe icoanele pe sticla nu se semneaza pentru ca nu sunt originale. Scrisul este chirilic, dar fiind realizat de oamenii de analfabeti (nu toti ucenicii mesterilor stiau sa scrie) s-a denaturant in timp si nu intotdeauna se intelege numele sfantului sau al scenei reprezentate.

Icoanele pe sticla au aparut pentru prima data in Ardeal (regiune mai instarita, cu paduri - ca sursa de combustibil pentru fabricile de sticla).

In icoanele lucrate dupa tipic nu se foloseste Rotring, ci cu pensule foarte subtiri sau penita. Astfel liniile iesite din pensula ies de diferite grosimi. Inainte pensulele se faceau din par de coada de pisica neagra culese la ora 12 noaptea. S-a incercat si cu par din coada de cal sau de veverita. Pentru luminarea anumitor portiuni se foloseste o dunga alba ce dubleaza dunga neagra.

Culorile se folosesc aproape necombinate, poate doar mai stinse sau mai luminate.

Se cumparau pulberi (oxizi, cristale) ce se sfaramau in mojar si apoi se amestecau cu ulei, galbenus de ou si altele.

Icoanele pe sticla sunt in general caracterizate de numarul mare de personaje (dovada lucrarile complexe unele au chiar  mai mult de 10 scene).

Poate fi un personaj central cum ar fi Maica Domnului ce apare in trei ipostaze: vesela cu Sfantul Prunc, indurerata cu Iisus pe cruce sau la Nasterea Domnului.

Rama se freaca cu lumanare si cu peria pentru a se obtine un luciu de icoana veche.

Un detaliu interesant este faptul ca icoanele pe sticla au un chenar pentru a se sti pana unde se intinde icoana (pentru a nu se crede ca a fost acoperita de rama).

Icoana pe sticla - cum se lucreaza o icoana la ArtSpace.ro

In acest articol se vor prezenta etapele de executie a unei icoane pe sticle in Atelierele ArtSpace.ro.

Aceste icoane se realizeaza dupa un anumit model dat.

Dupa ce este ales modelul, vom trasa pe spatele foii inversul desenului, deoarece pe sticla lucram pe spate deci partea care va fi lucrata va fi in interior dupa inramare.

Obligatoriu este nevoie de degresarea sticlei cu o solutie de curatat geamuri, ulterior se strege geamul pana va fi uscat; urmeaza sa punem inversul desenului pe spatele sticlei.

Avem nevoie de penita cu toc sau o pensula subtire ca sa facem desenul invers cu tus negru.

Dupa ce a fost realizat desenul invers pe spatele sticlei cu tus acesta se fixeaza cu o solutie de lac transparet in amestec cu diluant nitro.

Bineinteles va puneti intrebarea de ce e nevoie de fixare?

Fixarea se face deoarece protejeaza desenul care nu se mai poate sterge si suprafata neteda a sticlei nu permite pictarea pe ea astfel prin fixare devine o suprafata pe care se poate picta.

Urmatorul pas este pictarea care se face cu culori tempera de calitate buna. Tehnica este exact pe dos ca la icoana pe lemn.

Pictarea se face cu culorii vii dar se va tine cont de pictura bizantina si tema pe care o tratam. Mai intai se picteaza fetele, blicurile, scrisul, dupa care hainele.

La sfarsit vom pune foita de aur la nimb (acel cerc de deasupra capului) sau la diverse elemente decorative, de pe vestminte, etc.

Rama primeste, si ea, culoare si, ulterior, este montata pe icoana.